Är mitt i livet och älskar att bli inspirerad av vackra bilder och Miljöer som jag gärna delar.
En underbar blandning av mogen Skönhet, vackra Hem, Fantastiska Kläder Skor Smycken och Associarer.
Skriver om vardagstips och annat som dyker upp med jobb, tonårsflickor och relationer.
Mina Tankar Drömmar Skvaller och Hemligheter dag för dag...

10 mars 2012

Lördagsfika med äppelkaka

 Äpplen äpplen... jag tycker att alla äter dem nu. Så även hemma hos oss.  Idag gjorde jag min mormors recept på den godaste äpplekakan.
175 grader i 30-40 minuter
1,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
50-75 g smält smör
1,5 dl mjölk
2-3 äpplen
1,5 dl socker och 2 tsk kanel

Blanda ihop alla ingredienser utom äpplen. Lägg i en smörjd form. Skala och skiva äpplena. Blanda socker och kanel i en skål. Doppa skivade äpplen i socker/kanel blandningen och tryck ner tät i kakan. Strö över lite av blandningen och lägg på några små smörklickar. Serveras med grädde eller vaniljkräm.
På bilden är mina ljusstakar från förra året köpta på  iems. Rosavita rosor i en stor glasskål från ikea. Under är min stora  mateus tallrik med stjärnor som jag fått i present för många år sedan. Om man nu ska prata om gamla saker så är den lilla gräddkannan från min barndom. Den serverade min farmor varm choklad i till mig som jag sedan drack i en liten silverkopp.



Givetvis ska man ha gott kaffe till kakan.  I min espressobryggare kokar jag nu en blandning av Colombia, Brasilkaffe samt Robusta  som jag köpt hos Kahls.











1 kommentarer: