Är mitt i livet och älskar att bli inspirerad av vackra bilder och Miljöer som jag gärna delar.
En underbar blandning av mogen Skönhet, vackra Hem, Fantastiska Kläder Skor Smycken och Associarer.
Skriver om vardagstips och annat som dyker upp med jobb, tonårsflickor och relationer.
Mina Tankar Drömmar Skvaller och Hemligheter dag för dag...

14 april 2012

Gott och nyttigt knäcke recept

Ett recept kom med mail i veckan och jag kan varmt rekommendera det,  tyvärr är de beroendeframkallande..


Faster Maggans  
             Himmelska Knäcke

0.5 dl solrosfrön, linfrön, oskalade sesamfrön  
(går att öka till 1 dl med de frön du tycker om)
1  dl pumpa kärnor
1 msk hel kummin ( om du gillar kummin annars skippa, jag älskar det :-)

0.5 dl raps eller solrosolja

1 dl maizenamjöl
1 dl majsmjöl eller strö bröd (jag använder alltid strö bröd)

2 -2.5 dl kokande vatten

Blanda alla frön och kärnor med oljan. Häll i mjöl och ströbröd. Blanda.
Häll i kokande vatten, blanda väl.
Kleta, eller klappa ut smeten som ska vara tunn så den täcker ett bakplåtspapper. 
Blöt fingrarna så går det lättare. Den ska vara så tunn att det precis håller samman.
Strö på flingsalt.
Grädda mitten i ugn 150 grader ca 55-60 min. Knäcket ska bli svagt ljusbrunt.
När knäcket svalnat lite går det att bryta i bitar.
Serveras som knäckebröd, drink tilltugg med ost eller som godis.

Lycka till, lovar du kommer att baka det mer än en gång :-) 
Såå himla gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar