Är mitt i livet och älskar att bli inspirerad av vackra bilder och Miljöer som jag gärna delar.
En underbar blandning av mogen Skönhet, vackra Hem, Fantastiska Kläder Skor Smycken och Associarer.
Skriver om vardagstips och annat som dyker upp med jobb, tonårsflickor och relationer.
Mina Tankar Drömmar Skvaller och Hemligheter dag för dag...

20 maj 2012

Färgens betydelse - Lila

Finns det ett direkt samband mellan färg och hur vi människor tänker, känner och beter oss?  Det har studerats i färger och dess betydelse och kommit fram till att de uppfattas subjektivt och framkallar någon form av reaktion för de flesta av oss. Färgen du väljer måla ditt hus med eller i lägenheten är ett stort beslut. Även när du ska designa och göra din hemsida, logga eller grafisk profil. Som företagare är det viktigt att fråga sig vad företaget och företagsprofilen ska sända ut för signaler med olika färgval. Beroende på kultur, tid och plats kan det såklart variera mycket.
Det är bra att göra en färganalys för att få veta vilka färger och toner som framhäver det bästa valet efter hudfärg, hår osv. Jag upptäckte färger jag passade i som jag inte haft en tanke på att köpa innan. Det kan vara bra att börja med en ny färg på accessoarer t.ex en scarf som är närmast ansiktet. Det gjorde jag och fick en komplimang från en expedit i en affär, det var roligt.  
Lila kan vara en känsla av rikedom och lojalitet. För i tiden var lila den färg som kungligheter ofta bar i kläderna. Om grön innebär maskulinitet så betyder lila kvinnlighet.
Positiva egenskaper: ambitiös, aristokratisk, konstnärlig, kreativ, dramatisk, gåtfull, extravagant, rättvisa, feminin, oberoende, intelligent, ledare, lyxigt, magiskt, majestätisk, mystiskt, ädel , nostalgisk, stolt, ansvarig, rik, kunglig, hemlig, sensuell, allvarlig, sofistikerad, andlig
Negativa egenskaper: arrogant, skör, grym, dekadent, ensam, melankolisk, sorg, sorglig, dyster, lidande

Fortsättning följer...  jag kommer skriva om en ny färg varje vecka framöver, så det blir en liten följetong. Jätte roligt om du vill skriva en kommentar om vad du tycker 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar